gallery image

30 November 2020

فرزند ناخلف

اظهارات  اخیر کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ماهیت اصلی ضد امریکائی و انقلابی بودن خمینی و روحانیت را  بار دیگر برملا کرد . ترور محسن فخری زاده " معاون وزارت دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع " ضعف و از هم پاشیدگی و چند دستگی سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم را آشکار.و با اظهارات محمد جواد ظریف" وزیر اورخارجه " بحران حکومتی و اختلاف باندی در ابعاد داخلی و خارجی  را وارد مرحله تازه ای گردید. هرچند این سه موضوع , زنجیره ای به هم تنینده است, ولی برای روشنتر شدن موضوع بطور جداگانه به نکاتی اشاره می شود.  

نکته اول: اظهارات کلانتری

گزارشگر از کلانتری می پرسد:" فکر می کنید که بین امریکائیها و امام مذاکره ای صورت گرفت؟ کلانتری در پاسخ, می گوید:" نمی دانم من خبر ندارم. شاید به این صورت مشه راحت تر گفت که که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آنها بود." وی به صراحت از کلمه ناخلف نام می برد که در مفهوم معنی مشخصی دارد و لازم به توضیح نیست. ولی موضوع اصلی بر می گردد به ضعف حکومت شاه و حفظ منافع امریکا در ایران و منطقه. امریکا و ژنرالهای حکومت شاه با خمینی به رهبری روحانیت و بازار سنتی به توافقاتی می رسند نتیجه این توافق به انحراف انقلاب اجتماعی و  شکست انقلاب مردمی و برقراری حکومت اسلامی می شود. نهادهای مردمی شوراها و آزادی مطبوعات سرکوب می شوند. کارگران و زحمتکشان و روشنفکران آزادیخواه به اتهام عوامل بیگانه " امریکا, صهیونیسم و انگلیس"  دسته دسته به زندان انداخته, شکنجه و اعدام  و ترور می شوند . با سیاست دلالی" نئولیبرالیسم " را حاکم , مردم را در فقر و بدختی و تولید و صنایع کشور به نابودی کشاندند و ثروت ملی را به حساب بانکهای بین المللی ریخته و فرزندانشان در کشورهای اروپائی و امریکا بهشتی وار زندگی می کنند.

نکته دوم: ترور فخری زاده

ترور محسن فخری زاده و سلیمانی نشان داد که توان امنیتی و حفاظتی رژیم در داخل  و خارج کشور بسیار شکننده است. سازمانهای امنیتی رژیم از باندهای امنیتی تشکیل شده که هرکدام اهداف خود را پیش می برند در حقیقت می شود گفت که سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی به معجونی از افراد اطلاعاتی بین المللی تبدیل شده است . با ترور فخری زاده اختلاف درون حاکمیت و سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی وارد مرحله تازه ای شده است. با ترور سلیمانی و حملات پی درپی اسرائیل به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه و عدم پاسخگوئی به حملات, ضعف رژیم را علی رغم شعارهای تند و انتقام گیری نشان داد. در این مرحله رژیم مجبور شده است, در سیاست شعاری بخصوص در بعد خارجی تجدید نظر کرده و به دیپلماسی روی آورد. در رویکرد جدید,  رهبران جمهوری اسلامی که رژیم اسرائیل را غده سرطانی و خواستار محو از نقشه جغرافیائی بودند,  تصیم دارند  برای مذاکره با رئیس جمهور بعدی آمریکا, با توسل به سازمان ملل بطور ضمنی به شناسائی رسمی اسرائیل مبادرت ورزند. مجید تخت روانچی " نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل" به دبیرکل و شورای امنیت بعد از تعریف از عملکرد علمی فخری زاده و محکومیت ترور وی, می نویسد :" ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده با نشانه های جدی از مسئولیت اسرائیل درآن, تلاش وامانده دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه و همچنین بر هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است." از متن و استفاده کلمه اسرائیل بجای" صهیون"  بر می آیدکه رژیم برخلاف شعارها و بیانیه های قبلی در  راه به رسمیت شناخت اسرائیل قدم برداشته است.  

نکته سوم : مصاحبه ظریف

مصاحبه اخیر محمد جواد ضریف ضربه نهائی را به پیکر بظاهر ضد امریکائی رژیم زد و نشان داد که تضادهای درونی حاکمیت با اختلافات درونی امریکا پیوند دارد و آینده باندهای درونی جمهوری اسلامی با رئیس جمهور بعدی امریکا  گره خورده است. ضریف می گوید:" بعضی دوستان میرن, نه به چین حتا به امریکا گرا میدن که با ما بهتر می تونید کار بکنید......... میرن میگن اینها در قدرت نمی مونن, قدرت اینها چند روزه است....."  هر چند این حرفها تازگی ندارد ولی حکایت از وابستگی عمیق باندهای حاکم بر ایران  دارد و هرکدام برای ماندن در حکومت به دنبال رضایت و جلب توجه کدخدا هستند. کلانتری با آگاهی از بند و بستهای درونی رژیم و محتوای مذاکرات پشت پرده  مشخص می کند, که علت سقوط شاه عدم توانائی ادامه حکومت و اتمام دوره ماموریت شاه بود. در حال حاضر با توجه به ضعف جمهوری اسلامی و وحشت از انقلابی دیکر تاریخ مصرف جمهوری اسلامی بسر آمده است. اما در نبود الترناتیو, بجای جمهوری اسلامی, امریکا سعی دارد مسئله مذاکره با جمهوری اسلامی را زنده نگه دارد. در هر صورت, باوجود بحرانهای عمیق اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و ایدئولوژیک و  رشد روزافزون اعتراضات کارگران, زحمتکشان و روشنفکران, امکان دستیابی به یک توافق  بسیار تاریک و شکننده به نظر می رسد





No comments:

Post a Comment