gallery image

13 May 2021

سازمان ملل متحد و بحران خاورمیانه

سازمانی که برای حفظ امنیت و صلح جهانی و  گسترش روابط دوستانه بین" دولتهای" کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد دولتها بود, به جائی رسیده است که دولت اسرائیل عضو سازمان ملل, سرزمین ملتی را در اشغال خود دارد و  بدون هیچ نگرانی از عکس العمل سازمان فوق خانه های فلسطینی ها را تصاحب و در اختیار یهودیان قرار می دهد. سازمان ملل در واقعیت" سازمان دولتها" محلی شده برای توجیه یا سکوت در مقابل اهداف استثمارگریانه قدرت های سرمایه داری به رهبری انحصارات امریکائی در خاورمیانه . امریکا با نظارت سازمان ملل به افغانستان حمله کرد و  افغانستانی ساخت , نا امن که دنیا هر روز شاهد بمب گذاری و کشت و کشتار مردم  و به خاک و خون کشیدن کودکان در مدارس است. عراق با تائید سازمان ملل توسط امریکا و با حمله نظامی اشغال شد. مردم عراق همچنان غارت و کشته و آواره می شوند و  دستجات نظامی و شبه نظامی مثل علف هرز از هر گوشه ای می رویند. همچنین سازمان ملل جائی شده است که حکومتی زن ستیز همچون جمهوری اسلامی به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل انتخاب می شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که وظیفه اش ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان است, جای حرف و حدیث بسیار  غم انگیزی دارد.

وضعیت ملت فلسطین سالهاست به یکی از دردناکترین مسئله خاورمیانه درآمده که بدون شک  لکه ننگی است بر دامن سازمان ملل متحد. ملتی که از سرزمینهایشان رانده شده اند, نه مکان امن و ثابتی برای زیستن دارند و نه هویتی بعنوان یک دولت با مرزهای مشخص.

بعد از انتشار بیانیه ای استقلال فلسطین و تشکیل دولت توسط" سازمان آزادیبخش فلسطین" در جلسه فوق العاده 18 نوامبر 1988 که 94 کشور دولت مستقل فلسطین را به رسمیت می شناسند. در 29 نوامبر 2014 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 138 رای موافق و 9 رای مخالف و 41 رای ممتنع وضعیت فلسطین را به دولت ناظر غیر عضو تغییر داد. ولی با این همه  تغییر و تحولات وضعیت فلسطینی ها روز بروز بدتر شد و سازمان ملل متحد نیز نظاره گر بی حقوقی بیش از پیش فلسطینیان گردید.

کنگره امریکا بدون توجه به رای سازمان ملل, در سال 1995 طبق مصوبه ای از دولت فدرال امریکا خواست اورشلیم" بیت المقدس" را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت بشناسد. دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا با اجرای این مصوبه در تاریخ   6 دسامبر 2017  رسمن اورشلیم را پایتخت اسرائیل خواند و سفارتخانه امریکا را به اورشلیم انتقال داد.

دولت اسرائیل پا را از آن هم فراتر گذاشت و با تصویب قانون "کشور یهود" در ژوئیه سال 2018کشور اسرائیل را میهن مردم یهود نامید و تمامی سر زمینهای اشغال شده فلسطینیان را از آن یهودیان دانست. خطریست که آینده بسیاری از ساکنان اسرائیلی غیر یهود نیز در بر خواهد گرفت. بنا بر این قانون بود که اخیرن خانه و زمینهای چهار خانواده فلسطینی قانونن به تصاحب یهودیان اسرائیلی درآمد. با مقاومت فلسطینیان  ساکن" شیخ جراح" سایر فلسطینیها به حرکات اعتراضی دست زدند. اعتراضات فلسطینیان در بیت المقدس با سرکوب نیروهای امنیتی اسرائیل مواجه و 200 فلسطینی مجروح شدند. با کشیده شدن بحران به نوار غزه , حماس از نوار غزه به پرتاب موشک اقدام و اسرائیل با بمباران هوائی مناطق مسکونی غزه, ساختمان 13 طبقه مسکونی را با خاک یکسان کرد. در این عملیات تعدادی از طرفین زخمی و کشته شدند.

موضعگیریهای سازمان ملل متحد و امریکا.

بعد از شعله ور شدن جنگ, اعضای کنگره امریکا با یکجانبه نگری اعلام کردند که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. کاخ سفید نیز بدون اشاره به حملات هوائی اسرائیل به غزه حملات راکتی از غزه به اسرائیل را محکوم کرد.سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز از کشته شدگان حملات اخیر غمگین شده است.

جنگ و خون ریزی میان فلسطینیان و دولت اسرائیل نشان داد که فلسطینی ها نمی توانند به موضعگیریهای نیم بند سازمان ملل متحد و دول مختلف دلخوش کنند. آنچه که دولت یهود دست راستی را مجبور به عقب نشینی و شکست خواهد کرد, ادامه مبارزه حق طلبانه فلسطینیان در داخل سرزمینهای اشغالی و درون شهرهای اسرائیل بر علیه تجاوز آشکار است, نه موشک اندازی حماس و جنگ مذهبی بین ادیان" دو مسجد." مردم دنیا نیز با دفاع از مبارزات حق طلبانه ملت فلسطین برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی , تجاوز آشکار اسرائیل به حقوق ملت فلسطین را بشدت محکوم می کنند. 

 

No comments:

Post a Comment