gallery image

08 June 2021

شرکت در انتخابات یعنی بیعت با ولایت فقیه

بعد از بررسی و تائید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان" نهاد انتصابی جمهوری اسلامی" کاندیداها مشخص شدند. این روش سالهاست که در ایران متداول و به اشکال مختلف اعمال می شود.  ماهیت ایدئولوژی حاکم بر جمهوری اسلامی اساسن با انتخابات مستقیم مردم نا سازگار و بر اساس برداشتهای مذهبی" شیعه" مردم تنها می توانند در مقام بیعت و فرمانبرداری از ولایت فقیه وارد انتخابات شوند و تنها فردی از خواص در صورت خواست" ولی فقیه"  بعد از انتخابات فرمایشی به مقام ریاست جمهوری  منتصب می شود.

این دور از انتخاب رئیس جمهور با توجه به بحران همه جانبه داخلی و شکست سیاست صدور انقلاب اسلامی" حلال شیعی" در خاورمیانه و تحریمهای امریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمهوری اسلامی سعی دارد, برای گریز از بحران داخلی و حفظ نظام" ولایت فقیه" در داخل کشور به مذاکرات جاری در وین بهر قیمتی برای حصول به توافق با امریکا ادامه دهد. با توجه به اقدامات اخیر می توان مسائل پیش روی رژیم را به سه دسته تقسیم کرد.

الف – مذاکرات برجام" و سیاست منطقه ای و فعالیتهای هسته ای و موشکی.

ادامه مذاکرات جاری در" وین" پایتخت اتریش و نزدیکی زمان اعلام تصمیم گیری, جمهوری اسلامی را در موقعیت دشواری قرار داده است. خامنه ای دیگر بیش از این نمی تواند, پشت پرده مذاکرات برجام خود را مخفی نگه دارد. بعد از چند دوره نشست برجامی و بررسی پیشنهادات در پایتخت کشورهای ذینفع,  آنچه که نمایان است امریکا توانسته نظرات مورد علاقه خود را به مذاکره کنندگان مامور" ولی فقیه" بقبولاند. در چنین موقعیتی, رژیم برای اعلان آشکار نظرات,  احتیاج به سازماندهی و آرایش مجدد نیروها در قدرت اجرائی و بخصوص در وزارت امورخارجه دارد. بنابر این در چنین موقعیتی, تاریخ مصرف تیم روحانی و ظریف به پایان رسیده و ماموریت بعدی به تیم رئیسی و بیت رهبری واگذار, تا موارد 12 گانه ,که شامل" برگشت به برجام و پذیرش تغییراتی در آن , فعالیت موشکی و منطقه ای" است, هدایت کند.  

ب – سازماندهی نیروهای سرکوب و یکدست کردن حکومت .

جمهوری اسلامی  در این چند سال حکومت دریافته است که برای دولتهای امریکا و انگلیس اقتدار  و تثبیت رژیم در داخل اهمیت دارد نه حقوق بشر ادعائی آنان. بنابراین ولایت فقیه برای اقتدار و یکدست کردن قدرت, یکی از نهادهای تحت رهبری" شورای نگهبان" را مامور غربال کردن خواص کرد و رئیسی بعنوان کاندیدای برتر برای ریاست جمهوری انتخاب شد. با توجه به خوی سرکوبگری رئیسی که در کشتار زندایان سیاسی سال 67 به اثبات رساند. همچنین پذیرش وی از طرف نیروهای نظامی , امنیتی و قضائی, همچون" سپاه پاسداران", "بسیج مستضعفین" , " نهادهای امنیتی و انتظامی" و" قوه قضائیه" می تواند با انسجام نیروهای سرکوبگر  جهت سرکوب اعتراضات مردمی همزمان به تصویه  نیروهای درونی رژیم بپردازد.   

پ_ اعتراضات داخلی.

با توجه به بحران بیکاری, گرانی, فقر و کرونا و مشکل فزاینده آب و برق و عدم توانائی رژیم در حل این معضلات اجتماعی, رژیم راهی جز تشدید سرکوب اعتراضات مردمی ندارد. با این وجود پیش بینی می شود که رژیم از توانائی کافی با توجه به تزلزل و ریزش نیروهای سرکوبگر  برخوردار نیست. در صورت تشدید سرکوب اعتراضات ,کارگران و سایر زحمتکشان شهر و روستا و همچین روشنفکران و.. به اشکال جدید مبارزه روی خواهند آورد و رژیم را با بحران لاینحل روبرو خواهند ساخت.

چه خواهد شد؟

انتخابات کنونی برای جمهوری اسلامی و همچنین برای مردم اهمیت بسزائی دارد. مردم در این چند دهه از انتخابات فرمایشی بستوه آمده اند. بنا گزارشات, مردم با تحریم انتخابات نه بزرگی, به حکومت اسلامی خواهند داد. این موضعگیری علنی مردم علیه انتخابات فرمایشی ترس و وحشت را به تمامی ارکان رژیم وارد کرده است. تا آنجائیکه خامنه ای " ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات فتوا صادر کرده است. هر چند تحریم انتخابات خللی در انتصاب" رئیسی" بعنوان رئیس جمهور وارد نخواهد کرد, ولی پایه های رژیم را بیش از پیش سست و بی ثباتی رژیم را تشدید خواهد کرد. در ادامه گسترش دامنه اعتراضات کارگران , زحمتکشان روشنفکران اتحاد و یکپارچگی مردم تقویت و با ایجاد شوراها, قدرت دوگانه در جامعه ظاهر و  توازن قدرت به نفع مردم تغییر و در نهایت قدرت به دست شوراها خواهد افتاد. 

No comments:

Post a Comment