gallery image

19 August 2021

ورود و خروج امریکا و ناتو از افغانستان

ورود دولتهای آمریکا و کشورهای عضو " ناتو" به افغانستان در ادعای مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر انجام گرفت. در این بیست سال اشغال نظامی, افغانستان را در فقر, بیکاری, کشتار, آوارگی, ویرانی و فساد گرفتار کردند. خروجشان هم چنان شرم آور بود که حتا نتوانستند افرادی محلی که در خدمت نهادهای امنیتی, انتظامی و.... بودند و خطر مرگ آنها را تهدید می کند, خارج کنند. 

طالبان , بعد از  20سال برای اعمال حکومت شریعت به دنبال مذاکرات آشکار و پنهان برگردانده شد. ذبیح اله مجاهد سخنگوی طالبان در کنفرانس خبری, گفت:" اعضای نیروهای ارتش و پلیس پیشین مورد عفو قرار گرفته اند و مترجمان و پیمانکاران و کسانی که با نیروهای بین المللی از سال 2001 بدین سو همکاری داشته اند, مورد تعرض قرار نخواهند گرفت." وی همچنین گفت:" ما تعهد می دهیم که زنان می توانند کار کنند, اما برپایه اصول اسلام."  از گفته های" مجاهد" رسانه ها و دولتهای غربی نتیجه می گیرند که طالبان فرق کرده و به قول و قرارها؟؟؟ عمل خواهد کرد. لابد این همه عجله که باعث کشته شدن تعدادی در فرودگاه کابل شد, لزوم پایندی به قول و قرارها  بوده باشد. از طرف دیگر در حال حاضر برای تمام دنیا روشن شده است که شریعت اسلامی حقوق بشر را نمی شناسد و زنان در سایه امارت اسلامی به بردگان جنسی تبدیل خواهند شد. معامله ای که پرده از چهره دروغین مدعیان حقوق بشر و حقوق زنان کنار زد.

میگویند حمله طالبان غافلگیرانه بود. حال باید پرسید, آیا واقعن غافلگیر شدند و یا قرار براین بوده است که زمان طوری سازماندهی شود که توجیهی برای نیروهای بین المللی از عدم توانائی خروج هزاران همکار افغانی خود وجود داشته باشد. بهر حال این فاجعه بزرگ نشان داد که سیاست دولت سازی و دخالت مستقیم به تاریخ پیوسته است.

چرا امریکا به افغانستان وارد شد:

طالبان  توسط سازمانهای امنیتی و جاسوسی امریکا , انگلستان و به کمک دولت پاکستان از سال 1996  قدرت را در افغانستان در دست گرفت و با اجرای احکام شریعت افغانستان را به دوره سیاه قرون وسطائی برد . فاجعه 11 سپتامبر 2001 و و جود بن لادن" رهبر القاعده" در افغانستان بهانه ای شد بسیار قوی به دست دولت امریکا , تا سیاست خاورمیانه ای بعد از متلاشی شدن اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 را باز بینی کند . برای پیشبرد سیاست خاورمیانه ای نئولیبرالیسم, حمله از هوا و زمین توسط دولتهای امریکا و  دول عضو"ناتو" با چراغ سبز سازمان ملل شروع شد. در مدت کوتاهی طالبان فراری و دولتی دست نشانده, بعنوان یک نهاد دلالی" خصوصی" در خدمت سرمایه های انحصاری پایه گذاری شد . پیمانکاران امنیتی, نظامی, خدماتی و مشاوران امریکائی و اروپائی وارد افغانستان شدند. پیمانکاران امنیتی مسئولیت حفاظت ساختمانهای حکومتی و نمایندگان و سران حکومتی را در اختیار و پیمانکاران نظامی بین المللی, آموزش و تربیت کادر نظامی را در اختیار گرفتند.

تحولات 20 سال اخیر افغانستان در یک نگاه:

در این بیست سال اخیر هرج و مرج, بیکاری, فقر, قتل و غارت , کشتار بر مردم تحمیل و میلیونها انسان آواره و بی خانمان شدند. دولت دست نشانده در کابل و ادارات مراکز ولایات در خدمت شرکتهای انحصاری بین المللی قرار گرفتند.  روسا و کارمندان عالیرتبه دستگاههای اجرائی و اداری عملن به دلالان و  جیره خواران انحصارات بین المللی تبدیل و فساد و رشور معمول گردید. سازمان نظامی و امنیتی ملی در اختیار شرکتهای خصوصی بین المللی قرار گرفت. شرکتهای پیمانکاری نظامی و امنیتی بین المللی قشری با عنوان مزدوران نظامی و امنیتی به وجود آوردند. سران فرماندهان عالیرتبه نظامی و امنیتی  هر کدام در مناطق خود دارای قدرت شدند و به چپاول مردم پرداختند. افراد محلی نیز بدلیل نبود کار و بیکاری بالاجبار به استخدام شرکتهای پیمانکاری نظامی, امنیتی آمدند.  

کشاورزی و تولید وضعیت بسیار اسفناکی بخود گرفت. افغانستان از تولید در بخش صنعت محروم ماند و کشاورزی رو به افول گذاشت. عمده زمینهای کشاورزی به کشت خشخاش اختصاص یافت و  تولید و توذیع آن در اختیار طالبان, فرماندهان و مافیاهای بین المللی مواد مخدر  قرار گرفت.

چرا امریکا از افغانستان خارج شد:

با شکست سیاست دخالت مستقیم و دولت سازی و اجرای پرهزینه سیاستهای نئولیبرالیسم با دخالت نظامی امریکا در خاورمیانه و تشدید بحران  اقتصادی و وجود کرونا, دولت امریکا را بطور جدی مصمم ساخت تا با جایگزینی طالبان در پی خروج نظامی از افغانستان باشد. دولت ترامپ با مذاکره و توافق با طالبان, خروج نیروهای نظامی امریکا را از فوریه سال 202 رقم زد و بایدن رئیس جمهور امریکا مسئول اجرای توافقنامه شد.

وضعیت کنونی افغانستان:

وضعیت کنونی نشان می دهد که طالبان در نبود آلترناتیوی قوی" در مبارزه با اشغال نظامی افغانستان" و با توافق امریکا و ناتو  بر کابل و بسیاری از مناطق افغانستان مسلط شد. با توجه به سابقه" امارت اسلامی" و شروع اعتراضات داخلی و  افکار بین المللی, اوضاع افغانستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. اعتراضات در برخی از شهرها و ولایتها بعد از یک شوک کوتاه و نا امیدی از امریکا و شرکایش و همدستی آن با طالبان شروع شده است. مردم افغانستان دریافتند که فرار شرمگینانه امریکا و گرفتاری آن در باتلاق خاورمیانه, توان حمایت از طالبان برای تشکیل جکومت پایدار را از امریکا گرفته است. در چنین وضعیتی زحمتکشان افغانستان برای نجات از فقر, بیکاری, آوارگی و احیای حقوق بشر و بخصوص دفاع از حقوق زنان راهی جز مقابله با طالبان و احکام شرعی ندارند و باید برای آزادی, برابری و عدالت اجتماعی با هم متحد و برای مبارزه خود را در شوراهای مردمی سازماندهی کنند.

No comments:

Post a Comment