gallery image

11 January 2024

آخرین شلیکها به پای قانون جنگل در قرن بیست و یکم! قسمت پنجم

قسمت پنجم:

همزمان با سفر بلینکن وزیر امورخارجه امریکا به منطقه در جهت مدیریت و کنترل بحران غزه، لبنان و تنگه باب المندب، اسرائیل به بمباران بیرحمانه غزه و نسل کشی فلسطینیان ادامه و با کشتن" ترور" یکی از رهبران حماس و تعدادی از اعضای بلند پایه حزب الله لبنان، بر دامنه بحران جاری افزود. پرواضح است که چنین اعمالی، نمی تواند بدون اطلاع امریکا  صورت گرفته و دارای اهدافی نباشد. برای درک مطلب جالب است که به روابط میان لمپنهای قدیم تهران نگاهی انداخته شود. گنده لات محل نوچه هائی داشت. هر وقت بین نوچه ها دعوا یا اختلافی پیش می آمد، گنده لات به داوری بین آنها می نشست. گنده لات اول به سراغ  نوچه هائی می رفت که از رفتار سر نوچه مورد علاقه اش شاکی بودند، به آنها می گفت:" کاری به کار اون نداشته باشید. او خیلی خطرناک و سرکش است و حتا برخی مواقع به حرف من هم گوش نمی دهد." با گفتن این حرفها به آنها حالی می کرد که شماها باید در مقابل اعمال او سکوت و اطاعت کرده و آرامش من و محل را بهم نزنید. حال قانون جنگلی که در سیاستهای امریکا مشاهده می شود بی شباهت با آن نیست. با شروع ماموریت بلینکن به منطقه اسرائیل با نشان دادن مشت آهنین اقدام به بمباران وحشیانه تر  مردم غزه و لبنان کرد تا بلینکن با استفاده از روش روانی " ایجاد ترس و وحشت" ماموریت دیپلماتیک خود را با موفقیت پیش ببرد. بلینکن اینبار برخلاف ماموریتهای گذشته، سفر خود را از کشورهای منطقه آغاز کرد تا به آنها تفهیم کند که اسرائیل، دولتی سرکش و بی رحم است، مبادا کاری کنید که موجب خشم او شود که نه تنها ما جلودارش نیستیم بلکه مجبوریم از آن دفاع کنیم و آنوقت نابودی شما حتمی است. پس عاقل شوید و کمک کنید تا مسئله غزه بنفع اسرائیل تمام شود و منطقه در سایه پیمان ابراهیمی به صلح و صفا برسد، لازم نیست که شما نگران افکار عمومی داخلی، منطقه و جهان باشید و باید بدانید که موجودیت شما با حضور امریکا در منطقه گره خورده است.

پایه های این سیاست منطقه ای بعد از 7 اکتبرعملن شکست خورد و با توجه به عمق فاجعه ای که اسرائیل بعد از آن در غزه بوجود آورد به عکس خود تبدیل شده و امریکا را در سطح بین المللی و منطقه ای منزوی ساخته است، حتا کار بجائی رسیده که حوثی های یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب امریکا را به چالش کشیده و بحران انسانی غزه را با اقتصاد بین المللی در آمیختند. از طرف دیگر دولت آفریقای جنوبی در یک عمل بسیار حساب شده خواستار محکومیت نسل کشی فلسطینیان توسط دولت آپارتاید اسرائیل از دادگاه بین المللی لاهه شده است. هر چند با توجه به نفوذ آمریکا در سازمانهای بین المللی امید چندانی به موفقیت آن نیست، با این وجود چالش بزرگی را برای امریکا در حمایت از اسرائیل در نسل کشی فلسطینیان در افکار بین المللی و حتا در برخی از دول کشورها ایجاد کرده است.

بحران و تورم در جوامع سرمایه داری غرب با ادامه جنگ در خاورمیانه:

آنچه که از قرائن مشاهده می شود. امریکا با توجه به منافعی که در خاورمیانه دارد، بسادگی حاضر نیست در سیاست دفاع همه جانبه از اسرائیل بازنگری کند و از نظامیگری در منطقه دست بردارد. بنابراین ادامه بحران در منطقه، امریکا را با هزینه های بی بازگشت روبرو خواهد ساخت که می تواند به بحران و تورم اقتصاد داخلی دامن بزند. جدا از خواست میلیونی مردم در خیابانهای امریکا برای آتش بس فوری در غزه و جلوگیری از نسل کشی، شاهد شکل گیری اعتراض در درون هیات حاکمه امریکا هستیم. کشورهای اروپائی نیز که درگیر جنگ اوکراین شده اند، بیشترین سرمایه این کشورها به طرف اقتصاد جنگی و سرمایه گذاری در تولید ادوات و تسلیحات نظامی کشانده شده است که با فشار بر مردم و گرانی انرژی و کالاهای مصرفی وضعیت بسیار شکننده ای پیدا کرده اند. هم اکنون ما شاهد اعتراض کشاورزان و کارگران بخش حمل و نقل در آلمان هستیم که می تواند در ادامه به سایر بخش ها کشیده و تمامی اروپا را در بر گیرد. دولت اسرائیل که توسط فاسد ترین و نژادپرست ترین سیاستمداران اداره می شود و رئیس دولت آن" نتانیاهو در انتظار زندان بعلت فساد مالیست. کابینه جنگ اسرائیل چنان به حفظ قدرت چسبیده که حتا جان گروگانهای اسرائیلی در دست حماس برایش کوچکترین اهمیتی ندارد. سیاست اصرار به نسل کشی فلسطینیان توسط دولت یهود چنان نفرت عمومی را دامن زده و مردم را از دین گریزان ساخته که حتا هویت یهودیان صلح طلب و برابری طلب را در انظار عمومی خدشه دار کرده است. از همین رو یهودیان صلح طلب جهان بخصوص داخل اسرائیل بر آن شده اند که برای نجات از جنگ و خونریزی به مقابله با رژیم مذهبی و آپارتاید اسرائیل به خیابانها بیایند و خواستار آتش بس فوری و استعفای دولت اسرائیل شوند.  

اوضاع خاورمیانه بخصوص وضعیت دولتهای عربی:

خاورمیانه بخصوص کشورهای عربی در وضعیت بسیار ناپایداری قرار گرفته اند و از ادامه وضع موجود و گسترش جنگ آرام و قرار ندارد و هر صبح در انتظار شورش مردمی هستند که خیابانها را قرق کرده اند. مردم غزه با مقاومت خود در میان خون و خرابه های بجا مانده از بمباران جنایتکارانه ارتش اسرائیل با حمایت مالی و نظامی امریکا هر روز از حمایت بیشتر مردم منطقه و جهان برخوردار می شوند. اگر چنین وضعیتی مدتی ادامه پیدا کند امریکا اجبارن تن به آتش بس خواهد داد و اسرائیل مجبور می شود نیروهای خود را از غزه خارج و  تن به شکست دهد. در این صورت اتوریته امریکا در منطقه ضربه جبران ناپذیری خواهد خورد و دولت مذهبی اسرائیل سرنگون خواهد شد. ترکش این تحولات بر تمامی رژیمهای منطقه خواهد خورد و جنبشهای اجتماعی بدور از مذهب شکل خواهد گرفت و رژیمهای مذهبی یکی پس از دیگری سرنگون و جای خود را به حکومتهای مردمی مستقل و برابری طلب خواهند داد و منطقه بسوی صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیش خواهد رفت.  


No comments:

Post a Comment