gallery image

09 February 2019

مبادله نفت و گاز در مقابل غذا و دارو با عراق

عبدالناصرهمتی رئیس بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار جمهوری اسلامی براساس توافق انجام شده با عراق گفت:" صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از طریق بانک‌های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک‌های ایرانی می‌توانند در بانک‌های عراقی حساب دیناری داشته باشند." او همچنین در توضیح نحوه اجرا گفت:" طبق توافق انجام شده, قرار است بانک مرکزی ایران حسابهای یوروئی و دیناری را داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حسابها انجام شود."
توافق انجام گرفته با عراق کاملا آشکار می سازد که جمهوری اسلامی بطور رسمی در رابطه با مبادله  نفت و گاز در مقابل غذا و دارو تسلیم شده, بنابراین طرح سه کشور اروپائی که با نظر امریکا تدوین شده است, می تواند بعنوان الگوئی برای چنین مبادله ای بدون انتقال ارز با دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که بین ایران و کشورهای دیگر به علت تحریم ارزی ایران, مبادله ارزی صورت نخواهد گرفت. بنابراین مسئولیت مبادله و انتقال ارز به شرکتهای خارجی در اختیار  بانکها و موسسات مالی کشورهای مورد معامله قرار خواهد گرفت حتا کشوری همچون عراق که از استقلال سیاسی برخوردار نیست و عملا تحت مستعمره "نوین" امریکا قرار و حکومت عراق بدون نظر مثبت امریکا نمی تواند, وارد چنین مبادله ای با جمهوری اسلامی ایران شود.
مصاحبه اخیر محمد جواد ظریف وزیر امورخوارجه جمهوری اسلامی با خبر گزاری اسپوتنیک کاملا این موضوع را  آشکار ساخت  که طرح سه دولت اروپائی, بی تاثیر از مذاکرات مخفی بین جمهوری اسلامی و امریکا نبوده است. این طرح که در اساس مورد تائید هرم اصلی قدرت در جمهوری اسلامی قرار گرفته و گاهی صداهای ناموزونی در میان سردمداران رژیم شنیده می شود که نباید جدی گرفت. قدرت اصلی حکومت, ظریف را موظف کرده بعنوان یک کارمند خوب و فداکار و ذوب شده درولایت به هرقیمتی به دفاع از طرح ادامه داده وطراحان اصلی را راضی نگه دارد. در  این مصاحبه , ظریف می گوید:"  بنظر من اینیتکس می تواند بخوبی عمل کند و روش هوشمندی برای دور زدن تحریمهاست. اما باید دید چگونه آنرا اجرائی میکنند." او با شیادی تمام بر دورزدن تحریمها تاکید می کند, در صورتیکه تنها نکته محکمی که در این طرح دیدهذمی شود, جلوگیری از دور زدن تحریمها و انتقال ارز به ایران است. این کارمند میلیاردی برای حفظ شغل خود در ادامه به مسئله اف – ای- تی- اف  اشاره کرده و می گوید:" دولت پیوستن ایران به این لوایح را تائید کرده است و به نظر من قراردادن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف از همان ابتدا غیر واقعی بود." ظریف روشن می سازد که جمهوری اسلامی آنرا اجرا می کند. هرچند ولایت فقیه با انتصاب صادق لاریجانی به ریاست تشخیص مصلحت نظام, سعی نمود تا لوایح چهار گانه را سندیت قانونی دهد باوجود این هنوز عملی نشده است و احتمالا به حکم حکومتی کشانده شود.
توافق جدید با عراق و دفاع ظریف از طرح اروپا و اجرای لوایح چهارگانه کاملا آشکار می سازد که هرم اصلی قدرت مجبور اجرای بی کم وکاست چنین طرحهائیست. بنابراین برخی داد و فریادهای درونی رژیم را نباید جدی گرفت. تنها هدف این جنجالها می تواند انحراف افکار عمومی داخلی باشد و بعد از پیدایش زمینه مناسب با حکم حکومتی این سرو صداها فروکش خواهد کرد.
آنچه که مسلم است مبادله نفت در مقابل غذا  بحرانهای اجتماعی و اقتصادی را تشدید و اعتراضات وسیع توده ای را به همراه خواهد آورد و جمهوری اسلامی را با چالشهای جدی روبرو خواهد ساخت.

No comments:

Post a Comment