gallery image

20 October 2020

صلح امام حسن با معاویه

روحانی در جلسه هیات دولت, روز چهارشنبه " مهر ماه 1399"  گفت:

" امام حسن در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود در مورد پیمان صلح ایشان, فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می خواهند, من صلح را انتخاب می کنم." چندی از گفته های روحانی نگذشته بود که نمایش شناخته شده همیشگی برای انحراف افکار عمومی, به راه افتاد. مجتبی ذوالنوری" رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسلامی" می نویسد:" روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن, علت صلح امام حسن با معاویه را بهانه می کند, امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات وی راضی نمی شوند. با چنین منطقی, رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار وی را اعدام کنند تا دل مردم راضی شود." این نمایش هر چند تند, در وحله نخست, گویای بحرانهای عمیق و لاینحل" اقتصادی, اجتماعی, سیاسی و ایدئولوژیک" در جمهوری اسلامیست و از طرف دیگر انحراف افکار عمومی از توطئه ایست که جمهوری اسلامی, خود را برای بیعت بدون قید و شرط در فردای انتخابات ریاست جمهوری امریکا با " ترامپ" و یا با" بایدن" آماده می کند.

بعد از کشته شدن علی" امام اول شیعیان" معاویه و حسن " امام دوم شیعیان" برای تصاحب قدرت به رقابت پرداختند. "امام"حسن از" خاندان بنی هاشم" از قبیله قریش و نوه محمد"پیغمبر مسلمانان"و پسر علی" خلیفه چهارم" خود را وارث خونی و محق خلافت می دانست . معاویه از " خاندان بنی امیه" از قبیله قریش , که از قدرت بالاتری نسبت به بنی هاشم قرارداشت, خود را سزاوار خلیفه مسلمین می دانست. در زمان خلافت علی نارضایتی در میان قبایل مختلف شدت گرفت و با کشته شدن علی" خلیفه چهارم" توازن نیروها به هم خورد. در چنین اوضاعی " معاویه"  توانست , از برخی قبایل و انصار" بیعت" گرفته و قدرت خود را مستحکم کند. بنا به روایتی," معاویه" نمایندگانی به نزد "امام"حسن فرستاده و پیام می دهد که اگر صلح "بیعت" را بپذیرد, هرآنچه از بیت المال عراق بخواهد به وی داده خواهد شد و و در امور حکومتی با وی مشورت خواهد شد, و خلافت بعد از "معاویه" به او خواهد رسید. حسن" امام دوم شیعیان "که دریافته بود, در مقابل لشکریان معاویه شکست خواهد خورد, با شروطی صلح"بیعت" را می پذیرد. معاویه به عهد خود نمی ماند و بعد از مدتی پسر خود" یزید" را جانشین خود می نامد. بعد از مرگ معاویه یزید از حسین" امام سوم شیعیان" طلب بیعت می کند. با عدم موافقت از طرف حسین واقعه کربلا اتفاق می افتد.

 با اینکه در این چند سال, حکومت جمهوری اسلامی با اتکا به سیاست عاشورائی" حسینی" جنگی نابرابر,به کارگران و زخمتکشان و آزادیخواهان ایران تحمیل, و  کشور را به ورطه نابودی و مردم را به فقر و فلاکت انداخت.  همزمان با توسل به سیاست" صلح امام حسن"  قطعنامه 598 و برجام را پذیرفت. با نزدیکی انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا, جمهوری اسلامی با طرح " صلح امام حسن" سعی دارد, زمینه اقدام مذاکره مستقیم" بیعت" با رئیس جمهور جدید امریکا را در افکار عمومی آماده  و از سرنگونی رژیم توسط مردم ایران جلوگیری کند.

 

No comments:

Post a Comment