gallery image

06 October 2020

نئولیبرالیزم و ویروس کرونا

 

قسمت دوم:

براساس آمارهای رسمی ارائه شده توسط" سازمان بهداشت جهانی" کل مبتلایان در جهان به ویروس کرونا, سی و پنج میلیون و ششصد و هشتاد و هشت هزار" 35,688,000 " نفر و آمار تلفات یک میلیون و چهل و پنجهزار و دویست" 1,045,200 " نفر و تعداد معالجه شدگان بیست و شش میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار" 26,452,000 " نفر است. امریکا با" 7,679,644 " نفر مبتلا و" 215,032 " نفر فوتی و تعداد معالجه شدگان" 4,895,078 " نفر در میان کشورهای صنعتی پیشرفته پیشتاز است. رئیس جمهور امریکا" دونلد ترامپ و تعدادی از افراد کاخ سفید نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تحت درمان قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی, توسط سازمان بهداشت جهانی, ایران با" 475,674 " مبتلا و" 27,192 " نفر فوتی و" 392,293 " نفر معالجه شده در راس کشورهای مبتلا به ویروس کرونا در خاورمیانه قرار دارد. این تعداد آماریست که جمهوری اسلامی به این سازمان اعلام کرده است. مسلمن آمار واقعی با توجه به گزارشات داخلی و اظهار نظرهای متفاوت مسئولان جمهوری اسلامی بمراتب بیشتر و چندین برار آمار رسمیست. در حال حاضر تقریبن تمامی ایران در وضعیت قرمز" ویروس کرونا" قرار دارد و استان تهران در وضعیت بسیار خطرناکی است. ولی چرا؟ با وجود امکانات وسیع ارتباطی, حکومت اسلامی اسرا به مخفی کردن آمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا دارد؟ این پدیده را می توان از دو منظر" ساختار ایدئولوژی اسلامی" و" ساختار بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی" مورد ارزیابی قرار داد.

الف – ساختار ایدئولوژی حکومت"اسلامی":

جمهوری اسلامی بر اساس برداشت مذهبی این پدیده را مشیت الهی و بلای آسمانی می داند. سران حکومت اسلامی خود را  نمایندگان خدا در زمین می دانند و بنابراین راه حل را بر دعا و تمسک به خدا دارند و علم طب جدید را کفر و شرک می دانند. با طب اسلامی می خواهند به مبارزه " ویروس کرونا" بروند و حاضر نیستند واقعیتهای موجود را قبول و به طب مدرن روی آورند. حکومت با مشاهده اولین علائم" ویروس کرونا " در "شهر قم" مرکز ترویج شیعه و محل مجتهدین اسلامی, و هشدار بسیاری از محافل داخلی, از قرنطینه این شهر خودداری کرد و ویروس کرونا به تمامی ایران گسترش داد. هواپیمائی ماهان وابسته به سپاه پاسداران نیز مسئول" نقل و انتقال طلبه های چینی" باعث انتقال ویروس کرونا به ایران شد. با توجه به دیدگاه ایدئولوژی اسلامی  رژیم وجود ویروس کرونا در" شهر قم" مرکز تبلیغ حکومت شیعه مخفی نگه داشت. این مخفی کاری را بدانجا پیش برد که دیگر نتوانست با دعا و نیایش به درگاه خدا و طب اسلامی از انتشار ویروس جلوگیری کند.

ب –  ساختار بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی:

سیستم بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی در ایران بطور اصولی و صحیح بنیانگذاری نشده  و  مراکز  تحقیق و جمع آوری اطلاعات درمانی وبهداشتی صحیح وجود ندارد. بعد از قدرت گیری جمهوری اسلامی, سیستم نیم بند بهداشت و درمان و بیمه خدمات اجتماعی بشدت آسیب دید . حکومت اسلامی در راستای سیاست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و نئولیبرالیزه کردن اقتصاد و خدمات, شروع به واگذاری این صنعت به بخش حصوصی" دلالان سوداگر" کرد. در پی این واگذاریها بیمه های خدمات اجتماعی و بخش درمان و بهداشت بشدت بازاری شد و با واگذاری بیمارستانها و صنعت بیمه به بخش خصوصی, کارگران و اقشار فقیر و زحمتکش جامعه از امکانات عمومی درمان و بهداشت حذف شدند.

در بسیاری از کشورهای اروپائی" ایدئولوژی لیبرالیسم" با " سیاست نئولیبرالستی" و واگذاری  بیمارستانها و مراکز بهداشتی و صنعت بیمه, بسیاری از امکانات خدمات اجتماعی" بهداشت و درمان" محدود و ضربه جدی خورد, عدم توانائی پرداخت هزینه های سنگین درمان و بهداشت توسط طبقه کارگر و اقشار فقیر جامعه , مردم را بر علیه سیستم خصوصی سازی بهداشت و درمان و هزینه های آن به اعتراض وا داشته است. با این وجود هر کس پزشک خانواده دارد و مبلغ آن از طرف بیمه "شخص بیمه شده" پرداخت می شود. دکتر خانواده مسئول سلامتی و درمان افراد است و هرکسی که پرونده ای در پیش دکتر خانواده دارد, مستقیمن در مراکز بهداشت و درمان ذخیره می شود . در کشورهای اروپائی و امریکا, هنوز" تست کرونا " به سیاست عمومی تبدیل نشده است. بنابراین نمی توان آمار دقیقی ارائه کرد.  

در ایران نه کسی پزشک خانواده دارد و نه مراکز معتبر بهداشتی و درمانی. ویزیت دکتر هم که خود بهتر می دانید. با توجه به هزینه های سنگین, کارگران و زحمتکشان فقیر شهر و روستا از رفتن به دکتر خودداری می کنند و بسیاری بدون دوا و دکتر می میرند. تست, مراقبتهای ویژه و درمان هم در انحصار بیت رهبری, آیت اله ها, نمایندگان مجلس و دولت و متمولین است.  

کارگران و زحمتکشان شهری با وجود درآمد زیر خط فقر, بیکاری و عدم دریافت حقوق عقب افتاده خود, نه توان پرداخت هزینه تست دارند و نه از مراقبتهای ویژه و درمان می توانند بهره مند شوند. درثانی با دستمزد بسیار پائین و نا توانی در تهیه خوراک کافی, سیستم دفاعی بدن آنها درمقابل ویروسی همچون کرونا بسیار آسیب پذیر است

برای جلوگیری از چنین فجایعی باید" خدمات اجتماعی بهداشت و درمان" از دست دلالان سوداگر, خارج و در اختیار مالکیت عمومی و با مدیریت شورائی کارکنان آن بخش اداره شود . هر شخص پزشک مخصوص خانواده داشته و "سیستم ذخیره اطلاعات بهداشت و درمان" برای افراد راه اندازی شود. مراکز تحقیق و درمان برای رفاه عمومی شکل گرفته و  تمامی مردم بطور اجباری و مجانی تحت پوشش بیمه اجتماعی"بهداشت و درمان" قرار گیرند.


2 comments:

  1. سلام مقاله خوبی است فقط یک غلط املائی دارد اون هم تقریبا است که اشتباه تایپ شده و قریبن نوشته شده خسته نباشید

    ReplyDelete