gallery image

10 October 2022

تهدیدی از نوع سیمرغ بال و پر ریخته و منقار شکسته

شنبه 16 مهر 1401 آیت اله رئیسی" رئیس جمهور اسلامی"، یکی از سیمرغان" شرع" در کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی تابستان 67 ،در حالی در دانشگاه الزهرا  سخنرانی میکرد که دختران دانشجو در محوطه دانشگاه، با شعار " سیستم فاسد نمی خوایم، مهمون قاتل نمی خوایم!" و " مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر!" کل سیستم مذهبی حاکم را آشفته و دانشجویان نشان دادند که تا رسیدن به حقوق" فردی و اجتماعی" زنان کوتاه نخواهند آمد. بعد از کشته شدن مهسا" ژینا" امینی در زندان گشت ارشاد اسلامی، شعار" زن، زندگی، آزادی" به یکی از اساسی ترین خواسته های دموکراتیک جنبش زنان تبدیل و مورد حمایت جامعه قرار گرفت. زنان، دختران دانش آموز و دانشجو، برای نشان دادن خشم و نفرت خود از حجاب اسلامی" اجباری"، یکی پس از دیگری روسری یا مقنعه را برداشته و به آتش کشیدند. رئیسی به نمایندگی از طرف رژیم برای مقابله با جنبش اعتراضی مردم و دفاع از احکام قرون وسطائی حجاب اسلامی، در دانشگاه" الزهرا" سخنرانی کرد. این سخنرانی نه تنها نتوانست مرحمی بر قوانین قرون وسطائی و عملکرد چند دهه اخیر باشد، بلکه باعث گسترش جنبش اعتراض، به مناطق کارگری و فقیر نشین" تهران" و شهرهای دیگر و با رادیکالتر شدن جنبش مردمی ناقوس از هم پاشیدگی رژیم، رساتر به صدا درآمد. در ثانی ترس و وحشت در سخنرانی وی چنان آشکار است که هر شنونده و بیننده ای را  به خود جلب می کند. با این حال به برخی از نکات سخنرانی وی اشاره می کنم.

الف – مذاکره با نمایندگان آمریکا:

جمهوری اسلامی، از همان اوایل به قدرت رسیدن، با شعار دروغین و ریاکارانه، امریکا را دشمن اصلی قلمداد و با استفاده از این اهرم، اعتراضات و جنبشهای حق طلبانه و برابری طلب مردم را سرکوب و حمامهای خون به راه انداخت. دشمنی رژیم  با امریکا را می توان با دشمنی طالبان دست نشانده" دولت امریکا" با امریکا، مورد مقایسه قرار داد. طرفندی که مثل روز روشن برای همه آشکار شده است. رئیسی در این سخنرانی، بر خلاف ادعاهای قبلی، مذاکره مستقیم با امریکا را برملا ساخت. وی با ادعای, آمادگی همیشگی به مذاکره عزتمندانه، می گوید:" من در دیداری که با آقای مکرون داشتم، در اولین ورود به نیویورک، به ایشون گفتم، کجای خواسته های ما، آقای مکرون شما یکی از کشورهای عضو این جلسه که معتقدید غیر منطقیست، به ما بگید. در جلسه ما محققان و پژوهشگران سیاسی امریکا که پشتوانه نظری وزارت امور خارجه امریکاند، من چند بار تاکید کردم و تکرار کردم، قبل از اینکه از این موضوع رد بشیم، اول بگید کجای سخن من غیر منطقیست، بعد تا بریم به مسئله بعدی." این بیان بدون هیچ شکی نشان می دهد که مذاکرات مستقیم با امریکا همیشه جریان داشته و تنها از مردم ایران مخفی نگه داشته می شود. متن "پشتوانه نظری وزارت امور خارجه" خود گویای شرکت مستقیم مشاوران و نمایندگان وزارت امور خارجه امریکا در مذاکرات نیویورک با رئیسی است. به هر حال طرح این موضوع از طرف رئیسی، پیش قدمیست برای فراهم ساختن افکار عمومی برای ادامه مذاکرات" معامله" علنی با دولت امریکا. اما، با توجه به پایه های لرزان جمهوری اسلامی در موقعیت کنونی و همچنین بحرانهای بین المللی و داخلی در امریکا، دولت امریکا، قادر نیست به بازی برجام خاتمه و معاملات پشت پرده را علنی کند.

ب – وی در بخش دیگر سخنانش، در مورد اقتصاد می گوید:" اقتصاد باید درکشور فعال شود. اطمینان دارم با همتی که شما دانشجویان و اساتیدتان دارید خصوصا این نسل جدیدی که امروز در میدان است، حتما مثل عرصه های دیگر دشمن را ناکام خواهد گذاشت." او به غیر فعال بودن" بن بست" اقتصاد  اقرار می کند، بدون آنکه به علل و چگونگی آن اشاره کند. برای همگان روشن است که نابودی اقتصاد ، فرهنگ و بهداشت و... با نام" حکومت اسلامی" و با پیشبرد سیاستهای نئولیبرالیستی انحصارات بین المللی برهبری امریکا صورت گرفته است. با خصوصی سازی و واگذاری صنایع و منابع ملی به دلالان و رانتخواران و مافیاهای حکومتی، زیرساختها و صنایع نابود و اقتصاد کشور با ورشکستگی روبرو شده است. در چنین شرایطی سیستمهای آموزش، پرورش، بهداشت و درمان کشور، برای رفع نیازهای دلالان، رانتخواران و مافیای اقتصادی سازماندهی شده است. بنابراین در چنین سیستمی، با نبود امکانات جذب نیروی کار، بخش وسیعی از دانش آموختگان کشور مجبور به ترک کشور شده، تبدیل به منبع جذب نیروی آموزش دیده و ارزان برای کشورهای سرمایه داری شده اند. سیستم آموزشی تک زبانی با وجود کشور چند ملیتی و چند زبانی، چنان مخرب و تبعیض آمیز است که بسیاری از دانش آموزان از ادامه تحصیل محروم و یا بسیاری از خانواده ها در مناطق غیر فارس در برقراری رابطه با فرزندانشان با مشکل روبرو شده اند. معلمان برخلاف کشورهای پیشرفته، هیچ نقشی در سازماندهی سیستم آموزشی ندارند و صرفن به کارگران" فکری" مزدی برای سیستم آموزشی رژیم تبدیل شده اند. بطوریکه در اعتراضات صنفی معلمان در مناطق غیر فارس بخصوص در شهرهای آذربایجان، معلمان با عدم شناخت لزوم ارتباط با مردم به زبان محلی، نتوانستند برخلاف مناطق فارس نشین مردم را به حمایت خود برانگیزند.

پ – رئیسی، بالاخره هدف اصلی از سخنرانی اش را اینطور بیان کرده و می گوید:" بله باید به دشمن گفت که ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری." او بیهود تلاش می کند, بر ناتوانی نیروهای سرکوبگر" نظامی، امنیتی و نیروهای آتش به اختیار" سرپوش گذاشته و در هیبت" سیمرغ افسانه ای" سمبل قدرت اما خونریز ظاهر شود. غافل از اینکه سیمرغ افسانه ای او، بال و پر ریخته و منقار شکسته ای بیش نیست و مردم برای چنین اراجیفی تره هم خورد نمی کنند. مدتی از حرفهای وی نگذشته بود که مناطق کارگر و فقیر نشین تهران به حمایت از جنبش دانش آموزان و دانشجویان بپا خاستند. با ادامه اعتصابات شهری و شروع اعتصابات کارگری، بخصوص در بخش نفت و پتروشیمی جنبش دموکراتیک" زن، زندگی، آزادی" رادیکالتر و با جنبش انقلابی برای کار، مسکن، آزادی و برابری" در هم آمیخت.

رژیم جمهوری اسلامی ناتوان از سرکوب جنبش انقلابی, در بن بست غیر قابل گشایشی قرار گرفته است. هم اکنون اعتصابات کارگری در حمایت از جنبش توده ای شریان اقتصادی رژیم در نفت و پتروشیمی را نشانه گرفته. اعتصاب و اعتراضات خیابانی دانش آموزان و دانشجویان سیستم آموزشی را به تعطیلی کشانده و اعتصاب عمومی در بسیاری از شهرهای بخصوص در کردستان ادامه دارد. اعتراضات صلح آمیز مردم در بسیاری از شهرها به جنبش قهرآمیز در خیابانها تبدیل شده. شعار آزادی زندانیان سیاسی فراگیر و می رود که درب زندانها را بگشاید. در چنین شرایطی ضروریست که کارگران و دانش آموزان و دانشجویان و زحمتکشان شهر و روستا هرچه زودتر در شوراها متمرکز و برای نظم نوین خود را آماده کنند. برای جلوگیری از خونریزی، عاقلانه است که سربازان و درجه داران با سرپیچی از دستورات فرماندهان خود به مردم ملحق شده و اسلحه های خود را به شوراها تحویل و رژیم را مجبور سازند تا بصورت مسالمت آمیز قدرت را به مردم واگذار کند. درغیر این صورت جنگ مسلحانه توده ای برای مقابله با جمهوری اسلامی غیر قابل اجتناب خواهد بود.  

تاریخ : 18 مهر    

 

No comments:

Post a Comment