gallery image

17 March 2023

سپیده قلیان، دختر مبارزی که تخم فرهنگ شجاعت را دوباره پراکنده کرد

سپیده با تجربه ای که از دوران مبارزاتی خود همراه با کارگران هفت تپه و درون زندانهای جمهوری اسلامی کسب کرده، یقین داشت که در هر صورت نیروهای امنیتی رنگارنگ تحمل آزادی اش را نخواهند داشت و دوباره او را دستگیر و زندانی خواهند کرد. تصمیم آگاهانه و شجاعانه او درسی فراموش نشدنی به جمهوری اسلامی داد و ثابت کرد که رژیم با وجود زندانها و شکنجه های قرون وسطائی در مقابل چنین زنان شجاعی یارای مقاومت ندارد و دیر یا زود به زباله دان ننگین تاریخ سپرده خواهد شد. حضور شجاعانه بدون" حجاب اسلامی" او در جلوی زندان اوین بمحض آزادی در 24 اسفند سال 1401  پایه های ایدئولوژیک رژیم در مورد اسارت و تبعیض مضاعف زنان را به لرزه درآورد. هرچند رهائی وی از زندان چند ساعتی طول نکشید، اما با حرکت شجاعانه کم نظیر و دادن شعار علیه راس حکومت توتالیتر" خامنه ای" مثل رعد غرید و برق آن جهان را چنان روشن ساخت که هر انسانی را به عمق ظلم و ستمی که در مورد زنان زندانی می شود آگاه و جهان را به تحسین واداشت. پشت سر هم پیامهای شادباشی بود که به زنان مبارز، طبقه کارگر و خانواده او ارسال می شد. همان چند ساعت، عمری بود بسیار آموزنده برای طبقه کارگر بخصوص" کارگران هفت تپه"، زنان، مردانی که بر علیه تبعیض جنسیتی، حجاب اسلامی، استثمار و کلیت قوانین شرعی و برای آزادی و برابری در تمامی شئون زندگی اجتماعی و خانوادگی. درسی بسیار گران بها که دختری با جثه کوچک اما با شهامتی غیر قابل توصیف، توانست شکنجه گران بی رحم و شفقت رژیم جمهوری اسلامی را به زانو درآورد. آری این مدت بسیار کوتاه بود اما درسی بود به اندازه تاریخ که فرهنگ شجاعت را پراکند و هویتی تازه به زنان در عرصه مبارزات آزادی خواهانه و برابری طلبانه بخشید.

سپیده قلیان متولد اول مهر سال هزارو سیصد و هفتاد و سه" دزفول" ، برای اولین بار زمانی که دانشجوی رشته دامپزشکی بوده بعلت فعالیت مدنی در اینستاگرام بازداشت می شود. بعد از آزادی وارد فعالیتهای مدنی و دفاع از حقوق کارگران با اعتصابات و تظاهرات کارگران هفت تپه همراه می شود. او در تاریخ 27 آبان سال 1397 به همراه اسماعیل بخشی" نماینده شورای کارگران هفت تپه" و تعدادی دیگر از کارگران دستگیر و بعد از شکنجه های قرون وسطائی در تاریخ 27 آذر 1397 با وثیقه آزاد می شود. بعد از تبلیغات زهرآگین رژیم و پخش اعترافات اجباری سپیده و اسماعیل بخشی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، او در تاریخ 19 دی ماه همان سال در تویتری از شکنجه هائی که به او و اسماعیل بخشی وارده شده بود می نویسد:" برای گرفتن اعتراف از او، ماموران شکنجه از کابل و اتهام جنسی علیه او استفاده کردند." او با انتشار ویدئوئی" بسیار صادقانه" از شکنجه هائی که مجبور به اعتراف اجباری شده بود، ماهیت واقعی رژیم را رسوا و با همراهی کارگران هفت تپه فرهنگ نگاه مردم بر زندانیان شکنجه شده را تغییر و محکومیت شکنجه و نفرت از اعتراف اجباری وارد شعار مبارزاتی کارگران و سایر زحمتکشان شد. جمهوری اسلامی سپیده را به جرم حمایت از حقوق کارگران هفت تپه و همراهی با آنان در تاریخ اول تیر 1399 برای اجرای حکم صادره از طرف قوه قضائیه" اسلامی" به زندان اوین منتقل کرد.

سپیده در هر شرایط از افشای سیاستهای سرکوبگرایانه رژیم دست نکشید. از شکنجه و آزار و اذیتی که در زندانها مشاهده کرده بود در کتابش انتشار داد و حتا در شرایط فوق امنیتی زندان دست از انتشار اخبار درون زندان به بیرون غافل نماند. او ثابت کرد در شرایطی که خفقان و سرکوب بر جامعه حاکم است شجاعت و نترسی فرهنگی است که جامعه به آن نیاز دارد.

آزادی سپیده قلیان" مظهر شجاعت" و زن انقلابی خواست تمامی توده هاست! 

 

No comments:

Post a Comment