gallery image

04 September 2019

از ارتباط تلفنی" مکرون" و" روحانی" چه خبر

چهار دهه از ورود خمینی از پاریس به ایران میگذرد. در این چهل سال, جکومت چمهوری اسلامی, با سرکوب انقلاب شکوهمند 57  مردم ایران, کشور را در چنان باتلاقی گرفتار ساخته که خلاصی از آن تنها از طریق" انقلاب اجتماعی" میسر است. اولین پادرمیانی دولت فرانسه   ارسال و هدایت " خمینی" به  ایران بود. وقتی خمینی وارد ایران شد, گفت:" اقتصاد مال خر است." این جمله هدیه ای بود که خمینی از فرانسه با خود آورد. حاصل هدیه, شد, نابودی تولید , حراج و واگذاری منابع و امکانات عمومی  به دلالان و غارتگران جمهوری اسلامی و بین المللی, گسترش نئولیبرالیسم, اشاعه خرافات و تسلیم طلبی, کشتار و جنگ, اعدام و شکنجه, طناب دار و شلاق در میادین شهرها و در نهایت فقر و فلاکت  و بدبختی برای کارگران و زحمتکشان. دلالان, رانتخواران, غارتگران و... شدند دیپلمات. کشتی نفت خام سرگردان در مدیترانه, خلیج فارس و تنگه هرمز شد, جولانگاه انحصارات نظامی و امنیتی.
دومین پادرمیانی فرانسه به رهبری مکرون با ادعای " حل تنش اخیر میان ایران و امریکا " نقشه شومی را در آسمان ایران پهن کرده است.جمهوری اسلامی در اوج درماندگی و فساد بدنبال پادرمیانی " مکرون" رئیس جمهوری که خود گرفتار بحران داخلی فرانسه و ناامید از موقعیت اتحادیه اروپاست. با این وجود مکرون برای رهائی از منجلاب و نزدیکی بیشتر به ترامپ  دم را غنیمت شمرده و بعنوان منجی حل معضلات بین دولت امریکا و جمهوری اسلامی, با روحانی رئیس جمهور خامنه ای تماس تلفنی برقرار واز طرح خود پرده برداری کرد.
ولی فقیه" خامنه ای" که خود کلید تماس تلفنی را بدست رئیس جمهورش داده, سعی میکند, خود را از تماسهای جاری بی اطلاع نشان دهد. بعد از تماس تلفنی" مکرون, روحانی" خامنه ای وزیر امورخارجه اش را برای تشکر از بابت پادرمیانی  به دستبوس مکرون می فرستد. مکرون بلافاصله طرح مکتوب خود را توسط ظریف  به "خامنه ای" می رساند. خامنه ای با رضایت از طرح مکرون,  بلافاصله ظریف را با اختیارات ویژه به محل نشست جی 7 می فرستد.
مکرون از قبول طرحش توسط خامنه ای بسیار مغرور شده و بلافاصله موضوع ملاقات روحانی و ترامپ در نشست آتی سازمان ملل را آشکار می سازد. علنی کردن زود هنگام ملاقات روحانی و ترامپ, ظاهرا باعث بروز اختلافاتی در هیات حاکمه جمهوری اسلامی می شود و روحانی مجبور می شود ملاقات را مشروط کند. با این وجود  بررسی راههای عملی طرح مکرون توسط هیات ارسالی به ریاست عراقچی" دلال فرش" نشان می دهد که قول و قرارها گذاشته شده و توافقات پنهانی صورت گرفته است.
طرح مکرون چه می گوید.
بنا به برخی گزارشات, طرح مکرون سه محور اصلی دارد که شامل" اجرای کامل توافقنامه برجام و آمادگی برای تنظیم مجدد توافقنامه یا تکمیل آن " , "عدم دخالت جمهوری اسلامی در منطقه" و" عدم فعالیت موشکهای بالستیک". داده های طرح نیز شامل " لغو محدود تحریم نفتی" و" گشایش اعتبار, 15 میلیارد دلاری" . وزیر امورخارجه فرانسه 12 شهریور برابر با سوم سپتامبر در مصاحبه مطبوعاتی می گوید:" به اذای این گشایش اعتباری " 15 میلیارد دلار" ایران باید به تعهداتش در برجام برگردد و مذاکراتی در پیرامون امنیت خلیج فارس و منطقه و وضعیت توافق هسته ای بعد از سال 2025 صورت گیرد." وی در ادامه می گوید:" پیش فرض اجرائی شدن این طرح, موافقت پرزیدنت ترامپ است."
بدون نیاز به حاشیه نگاری این طرح نشان می دهد که لغو تحریمها محدود و با نظر ترامپ خواهد بود و مشمول سیاست نفت در برابر غذا و دارو است. پیشنهاد 15 میلیارد دلاری مکرون, بسیار بحث انگیز است. از آنجائیکه تامین منبع مالی اینستکس, قرار بود از طریق فروش نفت ایران انجام شود و در آخرین تلاش خرید نفت کشتی سرگردان, توسط پالایشگاهای اروپائی " یونان و ایتالیا" با شکست مواجه شد. بنا براین برای راه اندازی اینستکس, مبلغ اعتباری لازم بنظر می آید. مکرون با طرح اعتبار مالی, از یکطرف   می خواهد امریکا را از عدم دریافت پول نقد توسط ایران مطمئن سازد و از طرف دیگر با لغو بخشی از تحریم فروش نفت به چین و روسیه منبع مالی صندوق اینستکس تامین تا فرجی برای بازار کالاهای فرانسوی باشد.
البته باید توجه کرد که 15 میلیارد اعتبار مالی, تعهداتی برای ایران بوجود می آورد. در اینمورد هیاتی به ریاست عراقچی همراه با نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت نفت به فرانسه اعزام شده اند تا در صورت عدم فروش نفت ضمانتنامه و تعهدنامه هائی برای برگشت, اصل مبلغ و سود آن از منابع و امکانات دیگر تنظیم کنند. در صورت عدم پرداخت بموقع, کشور آسیبهای جبران ناپذیری خواهد دید.
موضوع امنیت خلیج فارس, بسیار زیرکانه در طرح مکرون گنجانده شده و زمینه حضور دائمی نیروهای اشغالگر امریکائی, انگلیسی و ....را در کنترل خلیج فارس و تنگه هرمز موجه ساخته است و حضور نظامی ایران را  عامل مخرب منطقه می داند و سپاه پاسداران که از طرف امریکا نیروی تروریستی شناخته می شود.
بدون توجه به دعواهای ظاهری باندهای مختلف, مذاکرات بسیار خطرناکی برهبری خامنه ای و بیت وی جریان دارد که هویت ملی و منافع عمومی را در خطر جدی قرار داده است . تنها راه نجات از این باتلاق اعتراضات عمومی و برقراری حکومت شوراهای مردمیست.

2 comments:

  1. دورود به شرف شما

    ReplyDelete
  2. به نکات بسیار مهمی اشاره شده که قابل تعمق است، متشکرم

    ReplyDelete